Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Απολογιστικό: Εκδήλωση αφιερωμένη στον Γιώργο Σισιλιάνο

Απολογιστικό: Εκδήλωση αφιερωμένη στον Γιώργο Σισιλιάνο

Στη φιλόξενη αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών, τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου, το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία τίμησε τη μνήμη του Γιώργου Σισιλιάνου (1920-2005), ενός από τους σημαντικότερους  Έλληνες συνθέτες λόγιας μουσικής, με ενεργή παρουσία στη δημόσια μουσική ζωή.

        

Την εκδήλωση λόγου και μουσικής, ενταγμένη στον κύκλο «Πρόσωπα Άξια Τιμής», άνοιξε με έναν σύντομο χαιρετισμό η Νίκη Μαρωνίτη, Γενική Γραμματέας του Ιδρύματος τη Βουλής, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Παντείου Πανεπιστημίου. Ακολούθησε μια εισαγωγή από τον συνθέτη Ιωσήφ Παπαδάτο, αντιπρύτανη του Ιονίου Πανεπιστημίου, ο οποίος και συντόνισε τη συζήτηση.

Στη συνέχεια, ο Μάρκος Τσέτσος, καθηγητής Αισθητικής της Μουσικής στο  Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, επιχείρησε μια αποτίμηση της προσφοράς του Γιώργου Σισιλιάνου, ως στοχαστή της μουσικής πράξης και μεταρρυθμιστή των μουσικών καλλιτεχνικών θεσμών, δίνοντας έμφαση στις αξίες που υπηρέτησε ως δημιουργός, αλλά και ως πολίτης και δημόσιο πρόσωπο: τον ορθολογισμό, την αξιοκρατία, την ανιδιοτέλεια, τον ουμανιστικό μοντερνισμό. 

        

Ο αρχιμουσικός Νίκος Τσούχλος, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και πρόεδρος του Δ.Σ. του Ωδείου Αθηνών, αναφέρθηκε στην ποικιλία και την πολυσημαντότητα του έργου του Γιώργου Σισιλιάνου, σκιαγραφώντας τη δημιουργική του εξέλιξη, από τις ελληνοκεντρικές επιρροές της βυζαντινής και δημοτικής παράδοσης των νεανικών του χρόνων  σε έναν «προοδευτικό μοντερνισμό» της ωριμότητας, φυσικό διάδοχο του ρομαντισμού, που αξιοδοτεί την κλασική κληρονομιά μέσα από το πρίσμα  της οικουμενικότητας. Σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του δημιουργού, η μουσική, αναζητώντας «το αιώνιο μέσα στο εφήμερο», οφείλει να είναι «μήνυμα προς τον άνθρωπο και μια ζωντανή μαρτυρία του καιρού της».

Τέλος, ο Αναστάσιος Μαυρουδής, βιολιστής, συνθέτης και μουσικολόγος, δρ του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, προσέγγισε αναλυτικά και ερμηνευτικά τη Σονάτα για βιολί και πιάνο, έργο 45, όπου η μουσική μορφή  ακολουθεί τη λογοτεχνική δομή ενός ποιήματος του Σεφέρη και η νεο-σειριαλιστική γραφή του Σισιλιάνου διαλέγεται με τον Μπαχ, αλλά και με ιδιώματα  της ινδονησιακής μουσικής παράδοσης.

    

Ακολούθησε η ζωντανή εκτέλεση της Σονάτας για βιολί και πιάνο, έργο 45, από τον βιολονίστα Αναστάσιο Μαυρουδή και τη Γαλλο-ταϊβανέζα πιανίστα Lysianne Chen. Η βραδιά έκλεισε με τη Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο, έργο 59, ερμηνευμένη από την Έλλη Φιλίππου (βιολοντσέλο) και τη Μαρία Ευστρατιάδη (πιάνο). 

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο γιος του συνθέτη Λίνος-Αλέξανδρος Σισιλιάνος, καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ο Παναγιώτης Δημαράς, Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής, διδάσκοντες σε πανεπιστημιακά μουσικά τμήματα, μουσικολόγοι, μουσικοί και φιλόμουσοι, καθώς και μέλη της Εκτελεστικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του Ιδρύματος της Βουλής.

 

Φωτογραφίες: Γιώργος Παπαθανασίου

 

 

Φίλτρα Αναζήτησης