Το 1922 διαμόρφωσε την Ελλάδα. Υπήρξε μια κομβική ιστορική στιγμή. Τι σημαίνει το ιστορικό γεγονός για τους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετέχουν στη δράση; Πώς αντιλαμβάνονται τα ιστορικά γεγονότα της Μικρασιατικής Εκστρατείας και Καταστροφής, της προσφυγιάς και της εγκατάστασης στην Ελλάδα; Ποια τεκμήρια αναγνωρίζουν ανάμεσα σε αυτά που υπάρχουν γύρω μας; Ποια επιλέγουν; Πώς επεξηγούν την επιλογή τους;
Το «Δικό μου ’22» αποτελεί μια δράση που φιλοδοξεί να ανιχνεύσει την πρόσληψη του ιστορικού γεγονότος από μαθητές και μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σήμερα αλλά και να τους εμπλέξει σε μια ουσιαστική, διαλογική και μετασχηματιστική εμπειρία κατανόησής του.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2022-23, οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν στην δράση αναζήτησαν το 1922 στο δικό τους παρόν: περπάτησαν στη γειτονιά τους, συζήτησαν με τους συγγενείς τους, πήραν συνεντεύξεις, είδαν ταινίες και ντοκιμαντέρ, φωτογράφισαν κειμήλια στο σπίτι, επισκέφτηκαν εκθέσεις, διάβασαν ιστορίες, έγραψαν ιστορίες. Ανακάλυψαν μικρασιάτικα έθιμα, τραγούδια και χορούς, συνταγές, βιβλία, μυθιστορήματα και ποιήματα, υφαντά, θρησκευτικές εικόνες, ρολόγια και κειμήλια, έργα ζωγραφικής, μνημεία αλλά και οικογενειακές φωτογραφίες, έγγραφα και πιστοποιητικά.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη δημιουργία μίας συμμετοχικής έκθεσης στον χώρο του συμμετέχοντος στη δράση σχολείου, με θέμα την ιστορία της μικρασιατικής καταστροφής, της προσφυγιάς των Μικρασιατών και της ζωής στη νέα πατρίδα όπως την προσλαμβάνουν σήμερα τα δισέγγονα ή τρισέγγονα των ανθρώπων που τη βίωσαν.
Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες καταθέτουν τις οικογενειακές μνήμες και ιστορίες ζωγραφίζουν χάρτες, γράφουν συνοδευτικά κείμενα, σχεδιάζουν παιχνίδια γνώσης, προσκαλούν και ξεναγούν τους συμμαθητές τους και τους οικείους τους στις αποτυπώσεις του παρελθόντος που ξεχώρισαν.
Κατά το σχολικό έτος 2022-2023 σε σχετικές δράσεις συμμετείχαν τα ακόλουθα σχολεία:
1ο Λύκειο Νέας Ιωνίας, Αρσάκεια σχολεία (Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης, Ψυχικού, Εκάλης, Πάτρας), Κολλέγιο Αθηνών – Κολλέγιο Ψυχικού, 51ο Γυμνάσιο Αθήνας, 66ο Γυμνάσιο Αθήνας και 3ο Γυμνάσιο Περιστερίου σε παράλληλη δράση με την Εφηβική Λέσχη Ανάγνωσης της Βιβλιοθήκης της Βουλής.