Το παρελθόν του φεμινιστικού κινήματος, οι σύγχρονες εκδοχές του, αλλά και οι βασικές προϋποθέσεις για το μέλλον του, συνυπήρξαν το βράδυ της Πέμπτης 8 Μαρτίου 2018 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, κατά τα εγκαίνια της πολύ σημαντικής έκθεσης «Ο φεμινισμός στα χρόνια της μεταπολίτευσης 1974-1990 – Ιδέες, συλλογικότητες, διεκδικήσεις».
Πλήθος κόσμου συνέρρευσε για να δει τα ντοκουμέντα που εκτίθενται στο Φουαγιέ του κτιρίου Μ2 του Μεγάρου έως τις 30 Ιουνίου 2018, μέσα από τα οποία φαίνεται ανάγλυφα πως οι δυναμικές και ποικίλες δράσεις των γυναικείων οργανώσεων και ομάδων κατά τη μεταπολίτευση συνέβαλαν καθοριστικά στις κατακτήσεις που επιτεύχθηκαν μέχρι τώρα. Παρούσες ήταν βέβαια και πολλές από τις πρωταγωνίστριες εκείνων των κινημάτων, οι οποίες συνεισέφεραν από τα προσωπικά τους αρχεία στη διαμόρφωση της έκθεσης.
Τα εγκαίνια τέλεσε η ιστορικός Νίκη Μαρωνίτη, γενική γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, το οποίο είναι και ο διοργανωτής της έκθεσης. Σύντομους χαιρετισμούς απηύθυναν ακόμη ο πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Περικλής Α. Μήτκας και ο πρόεδρος του δ.σ. του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Νικήτας Μυλόπουλος – οι δύο αυτοί φορείς συνεργάστηκαν για να μεταφερθεί η έκθεση από την Αθήνα, όπου είχε παρουσιαστεί με τεράστια απήχηση, και επιπλέον σχεδίασαν το πλούσιο πρόγραμμα των παράλληλων εκδηλώσεων. Η Δήμητρα Κογκίδου, καθηγήτρια ΑΠΘ και πρόεδρος της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας του πανεπιστημίου, στην ομιλία της εστίασε κυρίως στα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της έκθεσης, ενώ η Σάσα Λαδά, αντιπρόεδρος του δ.σ. του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και τέως πρόεδρος της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας, αναφέρθηκε ειδικότερα στις διαστάσεις του φεμινιστικού κινήματος στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στις σημερινές συγκυρίες που διαμορφώνουν τις σύγχρονες πτυχές του. Τέλος η Μαρία Ρεπούση, καθηγήτρια ΑΠΘ, μέλος της επιστημονικής επιτροπής της έκθεσης, ανέλυσε το σκεπτικό με το οποίο αυτή συγκροτήθηκε και δομήθηκε.
Η βραδιά έκλεισε με ένα ατμοσφαιρικό μουσικό-λογοτεχνικό-εικαστικό δρώμενο, το οποίο ετοίμασαν ειδικά για την περίσταση η πιανίστα Λόλα Τότσιου, διευθύντρια του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, η σκηνοθέτης-performer Σοφία Καρακάντζα και η εικαστικός Ράνια Εμμανουηλίδου.
1. Άποψη της έκθεσης.
2. Άποψη της έκθεσης.
3. Πλήθος κόσμου παρακολουθεί τα εγκαίνια της έκθεσης.
4. Στην πρώτη σειρά διακρίνονται από αριστερά: Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης Γιάννης Σφενδόνης, η γενική γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής Νίκη Μαρωνίτη, η δικηγόρος Σοφία Μαρβύρη, ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας, η αντιπρύτανις του ΑΠΘ Παρασκευή Αργυροπούλου-Πατάκα, η αντιπρύτανις του ΑΠΘ Δέσποινα Κλαβανίδου, η αντιπρόεδρος του δ.σ. του Μεγάρου Μουσικής Σάσα Λαδά, η καθηγήτρια ΑΠΘ Δήμητρα Κογκίδου.
5. Η σκηνοθέτης-performer Σοφία Καρακάντζα και η πιανίστα Λόλα Τότσιου παρουσιάζουν το δρώμενο που –μαζί με την εικαστικό Ράνια Εμμανουηλίδου– ετοίμασαν ειδικά για τα εγκαίνια της έκθεσης.
6. Από αριστερά ο πρόεδρος του δ.σ. του Μεγάρου Μουσικής Νικήτας Μυλόπουλος, η γενική γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής, ιστορικός Νίκη Μαρωνίτη, η πρόεδρος της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας του ΑΠΘ, καθηγήτρια Δήμητρα Κογκίδου, και η υπεύθυνη του τμήματος εκθέσεων του Ιδρύματος της Βουλής, μουσειολόγος Άννα Ενεπεκίδου.
7. Από αριστερά η δικηγόρος Σοφία Μαρβύρη, ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Α. Μήτκας, η πρόεδρος της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας του ΑΠΘ, καθηγήτρια Δήμητρα Κογκίδου, η γενική γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής, ιστορικός Νίκη Μαρωνίτη, και ο πρόεδρος του δ.σ. του Μεγάρου Μουσικής Νικήτας Μυλόπουλος.
8. Η αντιπρόεδρος και ο πρόεδρος του δ.σ. του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Σάσα Λαδά και Νικήτας Μυλόπουλος (δεξιά) ξεναγούν στην έκθεση τον δικηγόρο Γιάννη Αντωνιάδη από το Γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη.
9. Η Μαρία Ρεπούση, καθηγήτρια ΑΠΘ, μέλος της επιστημονικής επιτροπής της έκθεσης (δεξιά), με τις Αθηνά Γούλιαρου, Κατερίνα Τσιχλακίδου και Ρούλα Τσοκαλίδου. Και οι τρεις ήταν μέλη της αυτόνομης ομάδας που έβγαζε το περιοδικό «Κατίνα» και φωτογραφίζονται μπροστά στα τεύχη του.